vrijdag 14 oktober 2022

Mijn handpop als spiegelbeeld!

 

Poppenkast spelen is verrijkend! Je gebruikt jouw fantasie of je speelt situaties die echt gebeurden.

Zo doen we ook af en toe een rollenspel of spelen situaties uit de klas of van de speelplaats na.

Je verplaatst je in die andere persoon en bekijkt een situatie van een andere kant.

Het is ook belangrijk om mooi en duidelijk te praten. 

Beweegt mijn popje goed? Hou ik rekening met de medespelers?

Ook als toeschouwer heb ik een belangrijke rol.

Improviseren mag natuurlijk ook!


We volgden een stappenplan om onze handpop te maken:

- Ik teken mijn hoofd volgens waarneming (spiegelbeeld en foto).

- Ik maak "klei" met krantenpapier.

- Ik maak een "basis" met een fles en een bol piepschuim.

- Ik boetseer mijn hoofd op het skelet.

- Alles moet een weekje drogen.

- Ik meng verschillende kleuren om mijn huidskleur te maken.

- Ik schilder mijn kopje.

- Ik wacht tot alles droog is.

- De details: ogen, mond (Sommige kinderen kozen ervoor geen mond te tekenen, omdat een popje van emotie kan veranderen tijdens het spelen. Of ze kozen een "neutrale" mond.) en....

- Joepie: eindelijk naar de kapper! Maar... eerst leer ik een pruikje maken in mijn haarkleur (met wol).

- Nu nog het kleedje maken, een patroon ontwerpen en het realiseren.

- Het "onderstel" van het popje mag ik verwijderen. Dat is hard labeur. 

- Nu kan de poppenkast beginnen!
















Wat is onze klaspop Louis blij! Ook Toeka zit erbij! Nu kan de poppenkast beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten